Efteråret er et perfekt tidspunkt at tage fat på vedligeholdelsen. Vejret er stadig til at arbejde i, og du kan nå at ordne mange ting, inden frosten for alvor sætter ind. Jo bedre du forbereder din båd nu, desto færre problemer får du til foråret. Denne guide gennemgår trin for trin, hvad du skal være opmærksom på som ny bådejer, og hvordan du får styr på både rengøring, motor, sejl, vand- og elsystemer, samt opbevaring.

Målet er, at du kan gå vinteren i møde med ro i maven og vide, at din båd står klar til en ny sæson.

1. Tøm båden for personlige ejendele

Første skridt er at fjerne alt, der ikke har godt af at stå i kulde og fugt i flere måneder. Mange begår den fejl at lade tæpper, puder eller elektronik ligge, fordi det “jo nok går”. Men fugt og temperaturforskelle arbejder hurtigt, og du risikerer at stå med mugne tekstiler eller ødelagt elektronik til foråret.

  • Tag alle tæpper, puder, madrasser og dyner ud.
  • Pak håndklæder, redningsveste og andet blødt udstyr væk.
  • Afmonter radioer, højtalere, instrumenter og andet løs elektronik, hvis muligt.
  • Løsdele som anker, årer, fiskegrej eller grill bør også opbevares tørt et andet sted.

Når du alligevel tager tingene med hjem, så brug lejligheden til at rengøre og gennemgå dem. Er der revner i redningsvesten? Er batteriet på VHF-radioen stadig i orden? Så er du allerede et skridt foran til næste sæson.

2. Rengøring og skimmelforebyggelse

Med båden tømt er det tid til en grundig rengøring indvendigt. Det kan føles unødvendigt, når båden alligevel skal stå stille i måneder, men snavs og fugt har det med at forværre sig over vinteren.

  • Støvsug og vask alle overflader.
  • Tør vinylsæder af med en fugtig klud.
  • Giv borde og skabe en let rengøring.
  • Husk at lade alt tørre helt, før du lukker båden af.

For at undgå skimmelsvamp er det vigtigt at sikre god ventilation og at bruge fugtabsorbenter. Små beholdere med krystaller kan opsuge fugt i kabinen, og de koster ikke meget. Undgå rengøringsmidler med klor eller stærk syre – de kan skade tekstiler og gelcoat.

Et ekstra tip: Stil skabe og luger lidt på klem. Det giver luftcirkulation og mindsker risikoen for mug.

3. Motor og tekniske systemer

Motoren er hjertet i din båd, og hvis du springer vedligeholdelsen over her, risikerer du en dyr regning til foråret. Heldigvis kan meget klares selv, selv hvis du er ny bådejer.

  • Skift olie og oliefilter. Gammel olie kan indeholde syrer, der tærer på motorens indre dele.
  • Skyl motorens kølesystem og fyld frostvæske på. Brug altid frostvæske, der passer til marinemotorer.
  • Fyld brændstoftanken helt op og tilsæt et konserveringsmiddel. Det mindsker risikoen for kondens og bakterievækst.
  • Skyl og konserver drev eller påhængsmotor.
  • Smør alle bevægelige dele som kabler og led.

Er du i tvivl, så er det en god idé at få en mekaniker til at gennemgå motoren. Husk at booke tid i god tid – værkstederne har travlt i efteråret.

4. Batterier og elsystem

Et af de mest almindelige problemer efter en vinterpause er døde batterier. Batterier har ikke godt af at stå uden opladning i kulde.

  • Afmonter batterierne og tag dem hjem i et tørt rum.
  • Oplad dem jævnligt over vinteren. En lille vedligeholdelsesoplader er en god investering.
  • Tjek kabler og poler for korrosion. Smør dem med syrefri vaseline, inden du sætter det hele sammen igen til foråret.

Sluk alle hovedafbrydere i båden, og tjek at intet trækker strøm, mens båden står stille.

5. Vand- og toiletsystem

Alt, hvad der indeholder vand, skal tømmes – ellers risikerer du frostsprængninger.

  • Tøm vandtanke, varmtvandsbeholdere og slanger helt.
  • Skyl systemet igennem med frostvæske beregnet til drikkevand, hvis du vil være ekstra sikker.
  • Pump toilet og slanger tørre, og skyl med frostvæske.
  • Husk at frostvæske ikke må hældes direkte i havnen – brug opsamlingsbeholdere, hvis du gør det på land.

Et sprængt rør eller en ødelagt pumpe er både dyrt og irriterende at opdage til foråret.

6. Sejl, rig og tovværk

Sejl og tovværk har haft hård brug i løbet af sommeren. Hvis du vil have, de holder i mange år, er det vigtigt at give dem lidt kærlighed.

  • Tag sejlene af og vask dem i ferskvand. Lad dem tørre helt, før du pakker dem væk.
  • Skyl fald, skøder og andet tovværk i ferskvand. Hæng dem til tørre, og opbevar dem frostfrit.
  • Tjek for slid, revner eller begyndende brud i sejl og tovværk. Små reparationer er billige at få lavet i vinterhalvåret, men kan koste dyrt, hvis de først opdages på vandet til sommer.
  • Gå riggen igennem – se efter slid på wirer, beslag og terminaler.

Som ny bådejer kan riggennemgang virke teknisk, men se det som en god lejlighed til at lære din båd bedre at kende.

7. Udvendig pleje

Når båden kommer på land, er det tid til at tage fat på skroget. Saltvand, sol og alger sætter sine spor.

  • Vask skroget grundigt med bådrens. Brug aldrig husholdningsmidler, da de kan skade gelcoat.
  • Behandl teaktræ og rustfrit stål med produkter beregnet til formålet.
  • Poler og voks båden. En voks med UV-beskyttelse forlænger levetiden på gelcoat betydeligt.

Det er kedeligt arbejde, men en velvokset båd er lettere at rengøre næste forår.

8. Opbevaring på land

Når båden står på land, skal den have korrekt støtte og dække.

  • Brug et solidt stativ eller støtter, der er beregnet til din bådtype.
  • Sørg for, at båden står stabilt – den skal kunne tåle både storm og sne.
  • Brug en presenning eller krympeplast. Husk at lave ventilation, ellers risikerer du kondens.

Tjek havnens regler: I nogle havne (B-havne) er det et krav, at både tages på land om vinteren. I A-havne kan båden blive i vandet, men så kræves ekstra overvågning og varme i motor og vandinstallationer.

9. Service og eftersyn

Efteråret er højsæson for bådebyggere, mekanikere og servicefirmaer. Hvis du har brug for professionel hjælp, er det vigtigt at være ude i god tid.

  • Book serviceaftaler tidligt.
  • Sørg for, at motor og tekniske installationer er tilgængelige.
  • Lav en liste over småreparationer, du gerne vil have ordnet i løbet af vinteren.

Det er billigere at få lavet tingene i vinterhalvåret, end når sejlsæsonen begynder, og alle andre også står i kø.

10. Forsikring og sikkerhed

Husk at dobbelttjekke din bådforsikring. Mange forsikringsselskaber stiller krav til, hvordan båden opbevares om vinteren.

  • Nogle kræver, at båden tages på land i B-havne.
  • Andre kræver, at motor og el-system er konserveret.
  • Tjek også, om du er dækket ved storm- eller frostsprængninger.

En kort opringning til dit selskab kan spare dig mange penge og ærgrelser.

Tjekliste

Indvendig:

  • Fjern personlige ejendele
  • Rengør og luft båden
  • Stil fugtabsorbenter

Motor:

  • Skift olie og filter
  • Skyl kølesystem og påfyld frostvæske
  • Fyld brændstoftank og tilsæt konserveringsmiddel
  • Smør bevægelige dele

El:

  • Afmonter og oplad batterier
  • Sluk hovedafbrydere
  • Smør poler og kabler

Vand/toilet:

  • Tøm tanke og slanger
  • Skyl med frostvæske

Sejl/rig:

  • Tag sejl af, vask og tør dem
  • Skyl og tør tovværk
  • Inspicer riggen

Udvendigt:

  • Vask skrog og dæk
  • Voks med UV-beskyttelse
  • Behandl teak og beslag

Opbevaring:

  • Sørg for korrekt stativ/støtte
  • Læg presenning/krympeplast med ventilation
  • Tjek havnens regler

Service og forsikring:

  • Book serviceaftaler
  • Gennemgå forsikringskrav

Efterårsklargøring er lige til at gå til for de fleste

Efterårsklargøring kan virke som en stor opgave, især første gang du står med det. Men når du tager det trin for trin, opdager du hurtigt, at det meste er sund fornuft og godt håndværk. Til gengæld giver det en kæmpe ro at vide, at båden står sikkert, og at du til foråret kan sætte sejl uden ubehagelige overraskelser.

Vil du have flere tips, guides og inspiration til bådlivet – eller er du på udkig efter en ny båd til næste sæson? Så kig forbi Bådforum.dk.